אחד האמצעים ליצירת אוירה נוחה להשפעה הוא ההומור.
מדוע להרגשה טובה השפעה חיובית על קבלת המסר ?
הסבר אחד - אנשים השרויים במצב רוח טוב נוטים להמעיט במאמץ המחשבתי שכן המאמץ עלול להפר את שלוותם ובמצב זה הם מקבלים את טענות המסר כפשוטן מבלי לדלות טענות-נגד מנבכי זיכרונם.
הסבר אחר - אנשים השרויים במצב רוח טוב נוטים להסתייע במחשבות חיוביות ולהימנע ממחשבות שליליות.
והסבר נוסף - ההרגשה הטובה המלווה את המסר מועברת גם אלינו.
מידת האפקטיביות של ההומור בפרסום היא נושא קונטרוברסלי למדי.
מחד, קמפיינים רבים שעשו שימוש בהומור היו מוצלחים מאד, מאידך קמפיינים רבים שהצחיקו מאד את הצופים הצחיקו הרבה פחות את יצרני המוצרים אותם פרסמו.
מה טמון בשימוש בהומור ?
א. מסרים הומוריסטיים מושכים, בדרך כלל, יותר תשומת-לב. אבל יש לזכור כי חזרה רבה על המסר מפחיתה במידה רבה את מקדם משיכת תשומת-הלב.אם לדוגמא לסרט פרסומת הומוריסטי יש פאנץ'-ליין בלתי צפוי אזי ההומור מתמוסס בצפייה החוזרת. תסמונת " כבר שמענו את הבדיחה הזאת" "כבר היינו בסרט הזה".
ב. הומור עשוי להסיח את תשומת ליבו של הקהל ובכך להוריד את או יותר נכון להנמיך את מנגנוני ההגנה ובעצם להביא מידה רבה יותר של שכנוע.
ג. מחקרים העלו כי הומור מעלה את מידת האמינות המיוחסת למקור המסר.
ד. קונטקסט הומוריסטי עשוי להגביר את האהדה למקור המסר וליצור אוירה חיובית ,אשר כמובן תגביר את השפעתו השיכנועית של המסר.
אבל ...
א.. מסר הומוריסטי עלול גם להקשות על הבנת המסר. השאלה היא עד כמה ההומור קשור לעולם
התוכן של המסר, ככל שהוא מרוחק יותר מידת הבנת המוצר/שרות, תכונותיו ויתרונותיו יורדת.
ב. למאפייני קהל המטרה חשיבות רבה על מידת האפקטיביות של ההומור - האם בטוח שהבדיחה
תעבוד - האם המסר יובן?
ג. האם מסר הומוריסטי משכנע יותר, אפקטיבי יותר ממסר בעל אופי רציני ?
הנקודה החשובה ביותר שיש לזכור היא שהומור יכול להיות אפקטיבי בתנאי אחד : כשזה באמת מצחיק.